Héél belangrijk Meta-descriptions. Je zal nu wel denken “he, meta.. watte..?
Meta-descriptions oftewel snippets genoemd. Dit zijn de korte stukjes tekst die je in de zoekresultaten van Google of Bing ziet staan. Dit is in het kort een kleine samenvatting van waar je webpagina over gaat.
Vul dit goed in en zie het als een korte pitch van jouw webpagina, want hoe aantrekkelijker de tekst, hoe groter de clicktrough- rate zal zijn. En dit is precies wat jij wilt bereiken! Je wilt zodra mensen in Google of Bing opzoek zijn naar iets, dat jou stukje tekst opvalt en zodanig aanspreekt, dat ze er op gaan klikken en op jouw website terecht komen.
Waar vindt je de Meta-descriptions?
De meta-descriptions krijg je alleen te zien als je een plugin download op je website, die bijdraagt aan SEO. Ideale plugins hiervoor zijn: Rankmath (mijn favoriet), Yoast of All in One SEO.
Als jij een keuze hebt gemaakt in welke plugin jij wilt gaan gebruiken, dan download je deze in WordPress bij plugins en klik je op activeren. Daarna doorloop je de instellingen en is de plugin klaar voor gebruik.
Wanneer je dit gedaan hebt ga je naar je pagina’s overzicht en dan klik je op de pagina, waarvoor je het wil gaan invullen. Dit doe je door op bewerken te drukken, dan zit je in de achterkant van je pagina en daar ga je de aanpassingen in maken. Door het downloaden van de plugin, zijn er nu extra’s opties bijgekomen aan de rechterkant, waar ook de instellingen van de pagina staan. Mocht je deze niet zien, dan moet je klikken op het icoontje van de SEO plugin die je gekozen hebt en dan opent het menu zich.
Waar vul je de Meta-omschrijvingen in?
Als je in de achterkant van de pagina zit, dan zie je aan de rechterkant al een klein voorbeeld tekstje staan met een blauwe titel erboven en een blauwe knop met: “Fragment bewerken”. Dit is de meta-titel en descriptions, zoals ze in Google of Bing getoond worden.
Druk op de knop “fragment bewerken” en dan opent een venster zich en hier kan je alles aanpassen, wat in zoekmachines getoond wordt. Ik raadt aan om de titel en de beschrijving aan te passen, maar niet de permalink, want die wordt al automatisch gemaakt bij het aanmaken van een pagina.
Alles wat je hier invult is een methode om zoekmachines te pushen om deze informatie te laten zien in de zoekresultaten, maar het kan ook gebeuren dat bijvoorbeeld Google dit niet overneemt en zelf een tekst schrijft. Wil je dit niet, dan zul je aan de bak moeten en je teksten moeten aanpassen, om Google te laten zien dat jou teksten beter aansluiten bij je pagina.
Waar is de Meta-beschrijving zichtbaar?
Nu zal je wel denken alles wat je daar aanpast, waar wordt dit allemaal getoond? Maak je geen zorgen, dit wordt nergens zichtbaar op je website zelf getoond. Deze aanpassingen zijn alleen zichtbaar in de zoekresultaten van zoekmachines.
Nu weet je wat Meta-descriptions (beschrijvingen) zijn, waar je dit kan vinden en hoe je dit moet aanpassen. Mocht je naar aanleiding van deze blog het toch niet zeker weten of nog vragen hebben. Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.